Selawat Ke Atas Nabi Muhammad SAW

Selawat Ke Atas Nabi Muhammad SAW | Selawat adalah bentuk penghormatan dan doa kepada Nabi Muhammad SAW, pemimpin umat manusia di dunia sampailah akhirat nanti. Selawat ke atas nabi junjungan merupakan amalan yang sangat dianjurkan dan penuh keberkatan dalam agama Islam. Selawat dapat diucapkan dalam doa-doa peribadi atau dalam kegiatan ibadah sehari-hari. 

Waktu Afdal Berselawat Ke Atas Nabi

Selawat Ke Atas Nabi Muhammad SAW





Waktu yang afdal (terbaik) untuk berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW adalah apabila kita mengingat atau menyebut nama baginda. Dalam Islam, tidak ada waktu yang spesifik atau terbatas untuk mengucapkan selawat ke atas Nabi.

Namun, ada beberapa waktu yang dianjurkan untuk selawat ke atas Nabi Muhammad SAW iaitu:

  1. Setelah mendengar atau menyebut nama Nabi Muhammad SAW.
  2. Setelah azan dan sebelum iqamah dalam setiap solat fardhu.
  3. Pada hari Jumat, sebelum atau sesudah khutbah Jumaat.
  4. Setiap kali mendengar atau membaca hadis atau kisah tentang kehidupan Nabi Muhammad SAW.
  5. Ketika membaca atau mengucapkan selawat Ibrahimiyah di tahiyat akhir solat.

Sentiasalah berselawat ke atas nabi dalam  setiap kesempatan dan tanpa batasan waktu.


Lafaz Selawat Ke Atas Nabi


Terdapat pelbagai lafaz selawat sama ada ucapan selawat yang asal dari hadis yang sahih atau pun ucapan selawat yang telah dinukil oleh para alim ulama. 

Walaupun pilihan kata yang berbeza, tetapi intinya adalah untuk memberikan rahmat, salam dan berkah kepada Nabi Muhammad SAW.


Contoh 1 Selawat Ke Atas Nabi - Selawat Ringkas


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

''Allahumma Solli ‘Ala Muhammadin Wa ‘Ala Aali Muhammad''

Maksudnya: 

''Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.''




Contoh 2 Selawat Ke Atas Nabi - Selawat Ibrahimiyah

Selawat paling afdal diucapkan adalah selawat Ibrahimiyah. Selawat Ibrahimiyah ialah selawat yang dibaca pada separuh kedua dalam bacaan tahiyat akhir dalam solat.

Selawat Ke Atas Nabi


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

"Allahumma salli 'ala Muhammadin wa 'ala ali Muhammadin, kama sallaita 'ala Ibrahim wa 'ala ali Ibrahim, innaka Hamidun Majid. Allahumma barik 'ala Muhammadin wa 'ala ali Muhammadin, kama barakta 'ala Ibrahim wa 'ala ali Ibrahim, innaka Hamidun Majid."


Maksudnya:

"Wahai Allah, berilah rahmat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberikan rahmat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Terpuji lagi Maha Mulia. Wahai Allah, berilah berkah kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberikan berkah kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Terpuji lagi Maha Mulia."





Contoh 3 Selawat Ke Atas Nabi


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

 Allahumma salli `ala muhammadini n-nabiyyi l-ummiyyi wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahima wa `ala ali ibrahim, wabarik `ala muhammadini n-nabiyyi l-ummiyyi wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima wa`ala ali ibrahim, innaka hamidun majid


Maksudnya:


''Ya Allah berilah shalawat kepada Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya, sebagaimana Engkau telah memberi shalawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Dan berilah berkat kepada Muhammad, Nabi yang ummi dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberi berkat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia.''



Kelebihan Selawat

1) Mendekatkan diri kepada Allah


Mengucapkan selawat ke atas nabi merupakan ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dengan mengingat dan memuji Nabi Muhammad SAW, kita juga memperkuat hubungan spiritual dengan Allah.

2) Satu kali selawat digugurkan 10 dosa

Dari Anas bin Malik radhiallahu 'anhu, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:


مَن صلى علي صلاةً واحدةً، صَلى الله عليه عَشْرَ صَلَوَاتِ، وحُطَّتْ عنه عَشْرُ خَطيئات، ورُفِعَتْ له عَشْرُ دَرَجَاتِ 


"Sesiapa yang mengucapkan selawat kepadaku satu kali maka Allah akan berselawat baginya sepuluh kali, dan digugurkan sepuluh kesalahan (dosa)nya, serta ditinggikan baginya sepuluh darjat/tingkatan (di syurga kelak)". [HR An-Nasa'i No. 1297, Ahmad, sahih.]


3) Mendapat syafaat nabi di Padang Mahsyar

Syafaat bererti memohon pertolongan pada saat memasuki syurga Allah SWT. Ada beberapa syafaat yang boleh diperoleh manusia dan salah satunya adalah syafaat daripada Nabi Muhammad SAW.

Tiada seorang manusia pun yang terlepas daripada melakukan dosa kecuali Nabi Muhammad SAW. Di Padang Mahsyar nanti keadaannya amat dahsyat apabila seluruh manusia akan duduk dalam keadaan bersesak-sesak, berdiri dalam keadaan telanjang dengan matahari terpacak tegak di atas kepala.

Ketika itu, semua merayu pertolongan daripada Allah SWT. Bagaimana hendak mendapatkan syafaat agung itu? Antaranya, kita perlu mencintai Nabi Muhammad SAW dengan memperbanyakkan selawat ke atas baginda.

Selawat Ke Atas Nabi



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 

“Sesiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperoleh syafaatku pada hari kiamat.” (Riwayat Tabrani)

Bagi memudahkan kita berselawat sehingga ia menjadi amalan seharian, sebelum mengangkat tangan membaca doa pada waktu Subuh dan Asar kita boleh berselawat 10 kali terlebih dahulu.


4) Menjaga kecintaan terhadap Nabi Muhammad SAW

Selawat merupakan ungkapan cinta dan penghormatan kepada Nabi Muhammad SAW. Dengan mengucapkan selawat secara rutin, kita dapat memperkuat dan memelihara rasa cinta serta kecintaan terhadap Nabi Muhammad SAW.


5) Menghilangkan kesedihan dan membawa ketenangan

Selawat memiliki kekuatan untuk menghilangkan kesedihan dan memberikan ketenangan jiwa. Mengingat dan memuji Nabi Muhammad SAW dapat membawa rasa kedamaian dan ketenangan dalam hati.


Cara Efekif Untuk Istiqamah Selawat 100 kali sehari


Berikut adalah beberapa cara untuk melaksanakan amalan berselawat sebanyak 100 kali sehari:

  1. Memperbanyak selawat setelah solat: Setelah menunaikan setiap solat, kita boleh mengucapkan selawat sebanyak 10 kali. Dengan melakukannya setelah lima waktu solat, maka sudah mencapai 50 kali selawat sehari.
  2. Selawat di waktu senggang: Di sela-sela aktiviti atau ketika berehat, isilah waktu dengan mengucapkan selawat kepada Nabi Muhammad SAW. Contohnya, ketika berjalan, ketika beratur atau pun semasa dalam perjalanan.
  3. Menggunakan tasbih selawat: Memiliki tasbih digital atau alat mengira selawat dapat membantu menghitung dan jumlah selawat yang telah kita ucapkan. Kita dapat menetapkan target untuk mengucapkan selawat sebanyak 100 kali dalam sehari menggunakan tasbih tersebut.
  4. Selawat di pagi dan malam hari: Mengucapkan selawat secara rutin di pagi dan malam hari adalah amalan yang baik. Misalnya, mengucapkan selawat sebanyak 50 kali di pagi hari dan 50 kali di malam hari.
  5. Selawat dalam zikir harian: Dalam wirid atau zikir harian yang biasa kita lakukan, kita boleh menyisipkan selawat sebagai bagian dari zikir tersebut. Contohnya mengucapkan selawat sebanyak 100 kali sebagai sebahagian dari wirid pagi atau wirid malam.

Ingatlah bahwa yang terpenting adalah mengucapkan selawat dengan hati yang ikhlas dan penuh penghormatan terhadap Nabi Muhammad SAW. Walaupun jumlahnya 100 kali, yang penting adalah kualiti dan kekhusyukan dalam mengucapkan selawat tersebut.


Yaya Azura

Yaya | Blogger Since 2010 | Email : yayaazura82@gmail.com

1 Comments

Terima kasih sudi baca. Komen membina sangat dihargai. Komen yang mengandungi 'link', menggunakan unknown profile tidak akan disiarkan. Harap maklum.

  1. terima kasih atas tazkirah ini. Alhamdulillah, sy berselawat setiap hari cuma bilangan tu perlu ditambah lagi...

    ReplyDelete
Post a Comment
Previous Post Next Post