Surah Ar Rahman Ayat 1-4 : Doa Untuk Anak Hebat

Surah Ar Rahman Ayat 1-4 : Doa Untuk Anak Hebat | Surah Ar-Rahman adalah surah ke-55 dalam Al-Quran, diturunkan di Makkah sebelum Hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah. Surah ini berisi penggambaran tentang nikmat-nikmat Allah yang melimpah, mengajak manusia untuk bersyukur dan merenungkan kebesaran-Nya, serta memberikan peringatan kepada mereka yang tidak bersyukur. 

Ayat pertama dalam surah ini bermula dengan "Ar-Rahman" dalam bahasa Arab yang bererti "Yang Maha Pemurah" atau "Yang Maha Pengasih".  Surah dinamakan Ar Rahman kerana surah ini memberikan penekanan yang sangat kuat pada sifat pemurah dan penyayang Allah terhadap ciptaan-Nya.

Ar Rahman juga adalah satu dari 99 nama  Allah. Antara kelebihan adalah apabila dizikirkan sesudah solat lima waktu sebanyak 500x maka hati kita akan menjadi terang dan tenang, Manakala sifat-sifat pelupa dan gugup akan menjadi hilang dengan izin Allah.


Surah Ar Rahman Ayat 1-4 : Doa Untuk Anak Hebat





Lama dahulu Yaya pernah terbaca perkongsian seorang pelajar cemerlang SPM. Beliau akan mengulangkaji pelajaran ditemani dengan alunan bacaan surah Ar Rahman yang dipasang dari Youtube. Menurut beliau, cara itu sangat membantu untuk lebih faham semasa belajar. Selepas itu, Yaya amalkan untuk anak-anak. Pasang perlahan je dan nampak anak-anak lebih fokus, suasana pun tenang je.

Kali ini Yaya nak berkongsi pula mengenai kelebihan ayat 1-4 surah Ar Rahman. Lebih kepada menjadikan ayat ini sebagai doa untuk anak-anak. Doa seorang ibu itu mujarab dan tiada hijabnya. Sebelum tu jom kita tadabbur dulu ayat 1-4 surah Ar Rahman. Jom!


Maksud Ayat 1-4 Surah Ar Rahman



Surah Ar Rahman Ayat 1-4 : Doa Untuk Anak Hebat




Berikut adalah maksud ayat 1 hingga 4 dari Surah Ar Rahman dalam bahasa Melayu:

Ayat 1: Ar Rahmaan
Maksud: Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.

Ayat 2: Allamal qur'an
Maksud: Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran

Ayat 3: Kholakol insaan
Maksud: Dia lah yang telah menciptakan manusia.

Ayat 4: Allamahul bayaan
Maksud: Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.


Ayat-ayat ini menggambarkan Allah sebagai Yang Maha Pemurah yang telah memberikan ajaran Al-Quran kepada manusia. Allah juga telah menciptakan manusia dan memberinya kemampuan berbicara. 


Kelebihan Ayat 1-4 Surah Ar Rahman

Ayat 1-4 Surah Ar-Rahman memiliki beberapa kelebihan yang memberikan makna mendalam dan pengajaran penting kepada pembacanya:

  • Menggambarkan Sifat Kelembutan Allah: Ayat pertama, dengan memulai surah dengan kata "Ar-Rahman" (Yang Maha Pemurah), ayat pertama segera menggambarkan sifat kelembutan, pemurah, dan kasih Allah terhadap ciptaan-Nya. Ini mengajarkan kita untuk menghargai dan merenungkan nikmat-Nya.
  • Pentingnya Ilmu dan Pembelajaran: Ayat kedua, ''Allamal qur'an'' (Dia telah mengajar Al-Quran), menekankan pentingnya ilmu dan pembelajaran. Ini mengajarkan bahwa Al-Quran adalah sumber pengetahuan dan panduan yang penting dalam hidup manusia.
  • Kisah Penciptaan Manusia: Ayat ketiga, "Kholakol insaan" (Dia telah menciptakan manusia), mengingatkan kita tentang penciptaan manusia oleh Allah. Ini menunjukkan hubungan khusus antara Allah dan manusia serta tanggung jawab kita sebagai makhluk-Nya.
  • Pemberian Bahasa dan Kemampuan Berbicara: Ayat keempat, "Allamahul bayaan" (Dia telah mengajarkannya ucapan), menyoroti pemberian Allah kepada manusia yaitu bahasa dan kemampuan berbicara. Ini mengajarkan pentingnya komunikasi dan penggunaan bahasa untuk menyampaikan pikiran dan pengertian.
Baca juga : Surah Al Kahfi 1-10


Doa Ibu Tiada Hijabnya

Anak-anak adalah harta yang berharga anugerah dari Allah, yang datang ke dunia dengan rasa ingin tahu dan hati yang murni. Sebagai ibu bapa, kita memiliki tanggung jawab yang besar untuk membimbing, mendidik dan melindungi mereka dalam perjalanan hidup. Dalam proses ini, anak-anak seringkali memandang kepada kita dengan harapan dan keyakinan bahawa doa-doa kita akan mengiringi langkah-langkah mereka.

Begitu juga dengan kita sendiri, masih lagi mengharapkan doa dari seorang ibu. Bila dah berkahwin, ada anak semestinya kita juga melakukan perkara yang sama. Berdoa kepada Allah agar anak sentiasa terpelihara, melindungi mereka dari segala bahaya. menjadi anak yang taat pada agama, taat pada ibu bapa serta cemerlang dalam kehidupan di dunia dan akhirat.



Cara Amalan Surah Ar Rahman Ayat 1-4


بِسْــــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اَلرَّحْمٰنُۙ عَلَّمَ الْقُرْاٰنَۗ خَلَقَ الْاِنْسَانَۙ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ

ar-raḥmaan. allamal-qur’an. kholakol insaan. allamahul-bayan.

Maksud: (Allah) Yang Maha Pengasih, Yang telah mengajarkan Al-Qur’an. Dia menciptakan manusia, mengajarnya pandai berbicara. (Q.S. Ar-Rahman [55]: 1-4)

  • Sentiasa amalkan dan istiqomah membaca doa ini setiap hari selepas solat fardhu. InsyaAllah anak-anak kita menjadi muslim yang hebat dalam kehidupan dan perjuangan di jalan Allah.
  • Baca juga pada setiap malam sebelum anak tidur dan setiap pagi semasa anak bangun tidur. Bacakan di hadapan anak sebanyak tiga kali kemudian dihembuskan ke ubun kepala anak. 
  • Boleh juga baca doa ini kemudian tiupkan ke tapak tangan dan sapukan tangan ke kepala dan dada anak. 
  • Baca doa ini sambil meletakkan tangan di atas kepala anak, tak letak pun tak apa. Tapi bila letak tangan atas kepala anak, anak automatik akan jadi diam, tunduk dan lebih tenang. Semoga menjadi anak soleh dan solehah.


Ikhtiar Agar Anak Kecil Pandai Bertutur


Pada ayat 1-4 surah Ar Rahman, Allah menyatakan kekuasaanNYA yang Maha Pemurah menciptakan manusia, pandai bertutur. Potongan ayat ni boleh kita amalkan untuk ikhtiar anak-anak kecil kita agar petah dan pandai bercakap. Bagi anak-anak yang ada masalah kelewataan pertuturan atau speech delay, ibu bapa bolehlah amalkan potongan ayat dari surah Ar Rahman ini.

Ketika membaca ayat 4 surah Ar Rahman, dalam hati, kita berdoa; 

Ya Allah, ajarkanlah anakku ini ilmu Al-Bayan, ilmu yang jelas, kemahiran untuk bercakap, kemahiran untuk mendapatkan ilmu dan beramal dengan ilmu.

Lakukan secara konsisten, baik sebelum tidur, saat bangun tidur, atau pada waktu-waktu tertentu. 

Namun, perlu diingat bahwa doa dan ikhtiar hanyalah sebahagian dari usaha yang kita lakukan. Juga, penting untuk kita mencari rawatan atau bantuan khusus jika anak mengalami masalah lambat bercakap atau masalah perkembangan lainnya.


Ikhtiar Agar Anak Pintar Dan Bijak


Untuk ikhtiar anak-anak sebelum turun ke sekolah, potongan surah ini juga boleh dibacakan kepada mereka agar Allah SWT kurniakan kepintaran dan kebijaksanaan semasa mereka menuntut ilmu.

Ketika membaca ayat 3 surah Ar Rahman, dalam hati, kita berdoa; 

Ya Allah yang menjadikan anak aku ini insan, jadikan dia insan.

Bukan hanya kepada anak kecil, orang dewasa dan orang tua juga boleh amalkan untuk tajamkan akal fikiran.


Doa Untuk Anak Menjadi Insan Hebat


Walaupun Surah Ar-Rahman ayat 1-4 ini tidaklah secara khusus disebutkan sebagai doa untuk anak hebat dalam tradisi Islam, kita masih dapat mengambil iktibar dari ayat-ayat ini, dijadikan sebagai doa untuk membimbing dan memberkati anak-anak. Berikut adalah salah satucara merangkai ayat-ayat ini menjadi doa yang boleh diamalkan setiap hari.

"Ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, kami memohon kepada-Mu Ya Allah dengan penuh harapan, dengan penuh rasa cinta dan rahmat-Mu, kurniakanlah kepada kami anak-anak dan keturunan yang hebat. Jadikanlah mereka penerus yang berilmu dan penuh kasih sayang. Ajarilah mereka Al-Quran sebagai cahaya hidup, dan berikanlah kepada mereka kemampuan berbicara yang baik, agar mereka dapat menyampaikan kebenaran dengan jelas dan bijaksana. Kurniakan kepada mereka keteraturan dan kebijaksanaan dalam hidup, serta perhatian dan cinta kepada ciptaan-Mu yang indah. Ya Allah, dengan kelembutan-Mu, tunjukkanlah pada mereka jalan yang lurus dan berkah. Kami berdoa dalam nama-Mu yang agung, Ya Rahman."

Meskipun doa ini mengambil inspirasi dari ayat-ayat Surah Ar Rahman, tetaplah diingat bahawa doa adalah ungkapan hati yang tulus dan dapat dilakukan dalam bahasa kita sendiri. Sekiranya kita ingin mendoakan anak-anak dengan ayat-ayat tertentu, juga penting untuk memahami konteks ayat tersebut dan tidak mengubah maknanya secara keliru.

Ingatlah bahawa doa adalah ungkapan setulus hati. Ibu bapa boleh menambah kata-kata yang sesuai dengan perasaan dan harapan kita terhadap anak.


Kesimpulan Surah Ar Rahman Ayat 1-4


Kesimpulan dari Surah Ar-Rahman ayat 1-4 ini mengajak kita untuk menjalani kehidupan dengan penuh kesyukuran, dan menghargai nikmat dan kasih sayang Allah dalam penciptaan manusia dan alam semesta.

Ayat-ayat ini mengajarkan bahwa Allah adalah Pemurah yang memberi kemampuan berbicara kepada manusia, serta mengatur alam semesta dengan penuh hikmah. Oleh karena itu, kita seharusnya bersyukur, menjaga komunikasi yang baik, dan mengenali kebesaran-Nya dalam segala aspek kehidupan.

Semoga kehidupan kita seharian sentiasa dalam rahmat dah keberkatab dari Allah SWT. asbab amalan-amalan yang kita lakukan bersandarkan pada kitab Al Quran. Aamiin Ya Mujib. Semoga perkongsian mengenai surah ar Rahman ayat 1 - 4 ini dapat memberikan manfaat kepada ramai orang.




Yaya Azura

Yaya | Blogger Since 2010 | Email : yayaazura82@gmail.com

Terima kasih sudi baca. Komen membina sangat dihargai. Komen yang mengandungi 'link', menggunakan unknown profile tidak akan disiarkan. Harap maklum.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post