Showing posts from July, 2012Show All
Terima Kasih Makcik Pah

Assalamualaikum ... Ini entri pertama dalam bulan puasa..hihi..esok dah hari ke-6 puasa..sekejap je kan..selamat berpuasa buat semua teman-teman..5 hari puasa nie yaya tak jejak lagi kaki ke bazar Ramadhan..satu malas nak bersesak, yg kedua takut jadi tabiat Ramadhan…

Sudah punya citarasa

Assalamualaikum... Sekarang sedang mengerjakan kepala wafiq...dia sedang lena tidur..alih kepala wafiq ke kiri kanan pun dah tak sedar. Ajak potong rambut pun dia tak nak..Bila yaya cakap wafiq kena potong rambut tu..biar pendek sikit..tapi boleh dia jawab..' r…

Assalamualaikum.... Kurma banyak khasiat tapi kurma pun ada pantang larang nak memakannya..Antaranya dengan jelas Rasulullah melarang sahabatnya, Shuhaib dan Sayyidina Ali, memakan kurma ketika sedang sakit mata. Selain itu terdapat juga larangan nabi yang melarang…

Kurma lindungi diri dari sihir

Assalamualaikum .... Antara kurma yang terbaik adalah kurma ajwah. Kurma ajwah sangat tinggi mutu dan nilai harganya... kurma ini juda dikenali sebagai kurma nabi kerana asal permulaanya telah ditanam oleh nabi Muhammmad SAW. Kurma ajwah mempunyak khasiat yang ban…

Assalamualaikum ... Belah mulut sebenarnya ..hihi..kena tunggu baby 6 bulan baru boleh bagi solid food tau.. 6 bulan pertama susu ibu sahaja sudah memadai. nie part belah mulut/bertahnik nak kira macam mana pulak ? Cara baginda rasulullah bertahnik dengan kurma …

Kelebihan berbuka puasa dengan kurma

Assalamualaikum ... * Kebaikan Tamar/Kurma Kering * Mengapa Wanita Hamil Perlu Makan Kurma Kurma..my feveret. tapi tak berapa nak suka kurma yang kulit kering tu..suka kurma yg lembap sedikit..sepanjang tahun ada dipasaran tapi seawal Rejab dan menjelang Ramadhan …

Cara bertahnik dengan tamar/kurma

Assalamualaikum ... Pernah dengar belah mulut? itu istilah mesra orang kita..bahasa standadrnya adalah 'bertahnik' ok..^_^.. Bagi orang Islam, bayi yang baru lahir hendaklah ditahnikkan. Kemudian barulah dicukur rambutnya dan diakikahkan. Wafiq - Day 2 R…

Kesukaan Si Dia

Assalamualaikum.... Dulu sebelum ada anak sendiri, heran sangat yaya bila anak sedara yaya cam naik hantu bila tengok baju ultraman..baju ultraman tu sampai tak sempat nak ampai...keluar dari mesin basuh terus nak pakai...haha..sekarang nie jadi pulak kat anak teruna…

Wafiq Is 3

Assalamualaikum ... 16.07.2012.. hari nie genap anak ibu 3 tahun... Semoga anak ibu Tengku Ahmad Wafiq menjadi anak yang soleh, anak yang mendengar kata, semoga Wafiq sihat sentiasa dan menjadi seorang anak yang cerdik pandai ke arah kebaikan...aminnnn.... kami ber…

Kuih Cara Manis

Asslamualaikum, Kuih Cara Manis | Pertama kali Yaya mencuba membuat sendiri kuih cara manis. Kuih cara ada dua jenis, kuih cara manis dan kuih cara berlauk. Sebelum nie pandai beli je..rupa-rupanya teramatlah senang nak membuatnya . Mak Yaya pun pernah buat sekali …

Mengapa Wanita Hamil Perlu Makan Kurma?

Assalamualaikum, Mengapa Wanita Hamil Perlu Makan Kurma? | Kurma terbahagi kepada beberapa kategori : - Ketika MUDA dipanggil BALAH - Ketika MEKAR dipanggil RUTHOB - Ketika MASAK dipanggil TAMAR - Kurma KERING yang keras pula dipanggil LABANAH …

Tak Sempat

Assalamualaikum .. Update entri secara pantas... Maaf..tak sempat nak blogwalking..hujung minggu ada saja hal-hal nak kena buat..nampak remeh tp memenatkan..hari-hari berkerja sah-sah la sibuk..hihi..nie nak puasa nie..nanti nak raya..so semalam bos dah suruh sia…

Kebaikan Tamar/Kurma Kering

Assalamualaikum .. * Mengapa Wanita Hamil Perlu Makan Kurma Kebanyakan tamar dipasarkan adalah tamar kering. Ini kerana ia lebih tahan lama dan mudah disimpan. Apakah kebaikan tamar atau lebih dikenali dengan kurma ini ? * Ia bebas kolestrol dan mengandun…

Assalamualaikum... Kesian Ahmad. Terlalu banyak rintangan hidup yang ditempuhi anak kecil berusia 10 tahun itu..ibunya dah lama meninggal dunia..tinggal Ahmad bersama ayah dan nenek yg sudah uzur di sebuah rumah sewa. Sepatutnya pada ayahnya lah Ahmad bergantung hi…

Jodi Jomblo

Assalamualaikum .... Silap yaya..suka sangat dengar Wali Band..tapi tak ada yang tak kena pun dengan group dari seberang itu..tengok saja la sambutan lagu Tobat Maksiat dan Cari Jodoh...hangat! masa tu yaya minta mr.tmfs download full album..nak dengar masa dalam ker…

Saya Melayu

Assalamualaikum ... anak ibu bersungguh benar makan spaghetti guna garfu .. walaupun payah nak disua ke mulut..dah makanan omputih, makan kena guna garfu la.. haish..tak boleh jadi..ibu, dah nak kejong la tangan Wafiq ni.. baik Wafiq makan guna tangan..senang! say…

Assalamualaikum .. Sekejap je lagi akan masuk waktu Maghrib...dan bermula lah 15 Syaaban...  Selepas solat Maghrib digalakkan baca Yassin 3 kali .. selepas selesai setiap bacaan berdoalah ...Insya Allah..doa malam nisfu Syaaban adalah antara doa dimakbulkan Allah... …

Assalamualaikum ...   Soalan : Apakah hukumnya seorang Islam mendapatkan suntikan imunisasi dari hospital? Suntikan untuk bayi, kanak-kanak dan orang dewasa. Halalkah bahan suntikan tersebut? Jawapan : Syariat Islam diturunkan untuk memelihara maslahah atau k…

Bercucuk Tanam La Sangat

Assalamualaikum .... ni la yg dikatakan rajin terlajak.. tanam dahan kering... Wafiq punya keje la nie..jangan pandai-pandai dicabut pokok tu..haha..pokok Wafiq katanya... tak ada maknanya daun coklat tu nak berganti dengan yang hijau..haha..layan jer la...wafiq..…

Assalamualaikum ... kelmarin..sesudah je sesi playgroup Wafiq di Masjid Al-Mukhtafi Billah Shah (Masjid Ladang).. yaya dan Wafiq menunngu Mr.TMFS di perkarangan Masjid. Orang agak ramai hari tu..ada perhimpunan hijau..ada antara mereka yang singgah untuk solat zuhur.…

Kek Gula Hangus @ Kek Sarang Semut

Assalamualaikum ... Lama jugak tak buat kek gula hangus..kalau tanya mak yaya rasa cam nak buat kek..kek ape ye ? sah-sah dia kan jawab 'kek span'..kek gula hangus ler tu..org tua mmg panggil kek span kan..mmg feveret dia.. kali nie yaya cuba resepi Che de&#…

Assalamualaikum ... “Arrrghh...Isnin datang lagi!” Setelah berseronok pada hujung minggu, bangkit awal pada pagi hari Isnin antara cabaran terbesar bagi mereka yang sudah berkerjaya. Tip Langkah Atasi Sebelum Hari Isnin 1. Susun Jadual Dan Kemas Meja Kerja Se…