Helicopter Parenting : Berlegar-Legar Macam Helikopter!

Helicopter Parenting :  Sentiasa Berlegar-Legar Macam Helikopter! | Korang pernah dengar istilah Helicopter Parenting? Adakah korang pun salah seorang ibu bapa helikopter? Atau tak pernah sedar pun selama ini rupa-rupanya korang mendidik dan membesarkan anak-anak dengan gaya helicopter parenting.

Maksud Helicopter Parenting? 

Helicopter Perenting membawa maksud ibu bapa yang memberi perhatian yang teliti terhadap masalah anak-anak terutamanya di institusi pendidikan. Ibu bapa helikopter dinamakan sedemikian kerana mereka seperti helikopter, mereka berlegar di atas kepala anak-anak, mengawasi setiap aspek kehidupan anak-anak mereka secara berlebihan dan berterusan. Adakalanya ibu bapa ini bertindak bagi pihak anak-anak.

Sesi persekolahan untuk tahun 2023/2024 telah pun bermula. Bagi mereka yang telah layak ke sekolah berasrama seperti Sekolah Berasrama Penuh (SBP) atau MRSM akan menjalani kehidupan sebagai pelajar di asrama. Berjauhan dari keluarga seawal usia 13 tahun bukanlah sesuatu yang mudah. Anak-anak bakal didedahkan dengan kehidupan diasrama, belajar mengurus diri dan masa dengan sebaiknya.


Maksud Helicopter Parenting

Sekiranya anak-anak berada dirumah ibu bapa lah yang banyak mengurus dan mengatur keperluan anak-anak. Bukan hanya keperluan tetapi aktiviti harian dan kerja sekolah anak-anak juga. Ada ibu bapa yang sanggup menyiapkan kerja sekolah anak-anak. Mungkin korang tidak sedar selama ini sebenarnya ada ciri-ciri helicopter parenting dalam diri korang. 

Jadi bukan anak-anak saja yang perlu bersedia tetapi ibu bapa itu sendiri perlu ada keyakinan untuk melepaskan anak-anak menuntut ilmu. Baik ke sekolah menengah ataupun sehinggalah anak menyambung pelajaran di universiti kelak. 



Adakah Anda Ibu Bapa Helikopter?


Ibu bapa 'helikopter' terlalu melindungi dan memayungi anak sehingga tidak memberi ruang kepada minda muda untuk meneroka dan mengalami sesuatu dengan cara mereka sendiri.

Ada sesetengah perkara yang kita sebgai ibu bapa perlu untuk campur tangan dan ada perkara yang kita perlu biarkan anak merasai dan terokai serta belajar membuat keputusan sendiri. 

Kebanyakan ibu bapa yang "helikopter" mempunyai niat yang baik. Mana-mana ibu bapa mahu anak-anak mereka sihat, bahagia dan berjaya. Mereka mahu membantu dan menyokong anak-anak mereka dalam perjalanan keibubapaan mereka. Ibu bapa mana di dunia ni yang tak sayangkan anak. Kecukupan, keselesaan dan keselamatan anak terutamanya semuanya difikirkan.

Maksud Keibubapan Helikopter


Walau bagaimanapun, ibu bapa sebegini selalunya merupakan ibu bapa yang mementingkan kesempurnaan yang menjadikan kejayaan anak-anak mereka sebagai keutamaan keibubapaan. Mereka menjadi ibu bapa yang terlalu terlibat. Akibatnya, "bantuan" atau "sokongan" mereka menjadi mengawal. 

Tanpa kita sedar tindakan kita ini sebenarmya menjadikan kita seperti helikopter, sentiasa mengawasi gerak geri anak-anak.


Ciri-Ciri Helicopter Parenting

1) Menguruskan kehidupan anak-anak

Walaupun kanak-kanak kecil memerlukan pengawasan, kawalan dan bimbingan ibu bapa untuk mempelajari peraturan dunia, ibu bapa ini melakukann pemantauan dan tingkah laku perlindungan yang berlebihan dengan cara yang tidak sesuai untuk peringkat perkembangan anak mereka.

Pada zaman kanak-kanak, adalah wajar untuk melindungi kanak-kanak kecil daripada bahaya. Walau bagaimanapun, ibu bapa yang terlalu terlibat mungkin membayangi anak-anak mereka tanpa henti. Apabila kanak-kanak itu bermain dengan mainan baharu, mereka menunjukkan kepada anak-anak mereka cara "betul" untuk bermain dengannya dan membetulkannya jika kanak-kanak itu cuba menggunakannya dengan cara yang berbeza.

2) Sentiasa memantau anak-anak 

Mereka mengawal tingkah laku anak-anak mereka dan berkeras untuk membantu tugasan yang boleh dilakukan oleh anak-anak mereka bersendirian. Apabila anak-anak mereka menghadapi sedikit halangan, mereka berusaha untuk menyelamatkannya dengan segera.

Cara mengatasi helicopter parenting


Contohnya apabila kanak-kanak itu bermain dengan kanak-kanak lain, ibu bapa ini mengarahkan tingkah laku kanak-kanak itu dan bagaimana mereka harus berinteraksi dengan orang lain. Jatuh dan calar adalah normal di zaman kanak-kanak apabila mereka belajar berjalan, tetapi ibu bapa ini melayang di atas anak kecil mereka bagi mengelakkan sebarang kemalangan kecil.

3) Menyiapkan kerja sekolah anak-anak

Di sekolah rendah, ibu atau bapa helikopter mungkin berusaha keras untuk memasukkan anaknya ke sekolah tertentu atau guru tertentu. Dia bukan sahaja menyelia, tetapi juga membantu anaknya menyiapkan kerja sekolah atau projek mereka.

4) Menentukan aktiviti anak-anak di sekolah

Di sekolah menengah, ibu atau bapa helikopter memilih kawan baik dan aktiviti anak mereka untuk mereka. Keutamaan anak-anak mereka biasanya tidak diambil kira kerana mereka percaya mereka tahu apa yang terbaik untuk anak-anak mereka. 

5) Menghubungi pihak pengurusan sekolah/universiti

Di sekolah menengah, ibu bapa mungkin mengambil tanggungjawab untuk menyelidik dan memilih universiti untuk anak mereka memohon. Mereka mengawasi bahu anak mereka apabila kanak-kanak itu memohon ke kolej. Mereka juga boleh menghubungi pejabat kemasukan untuk mendapatkan penjelasan jika anak mereka tidak masuk ke sekolah impian mereka. 

Di universiti, ibu bapa mungkin meminta lanjutan untuk anak mereka atau menyelesaikan tugasan untuk mereka. Mereka menghubungi presiden universiti, dekan, atau profesor untuk mempertikaikan gred buruk anak mereka. Mereka juga mungkin menghadiri pameran kerja dan temu duga dengan anak mereka.


Kesan Buruk Helicopter Parenting Terhadap Anak

Apabila ibu bapa memberikan pemantauan dan tingkah laku perlindungan yang berlebihan dengan cara yang tidak sesuai untuk peringkat perkembangan anak mereka, anak-anak akan menjadi terlalu bergantung kepada ibu bapa dan tidak dapat membina jati diri sendiri.

Keibubapaan helikopter akan meningkatkan tahap kemurungan dan kebimbangan anak. Mereka sentiasa mencari bimbingan, dan apabila dibiarkan bersendirian, mereka menjadi terlalu gementar untuk membuat keputusan.

Bukan itu je, ianya turut menganggu emosi anak seandainya ibu bapa sampai menghubungi pihak sekolah atau universiti untuk mempertikaikan keputusan peperiksaan anak. 

Helicopter parenting juga dibimbangi memnerikan implikasi negatif terhadap kesihatan mental kanak-kanak seperti kebimbangan dan kemurungan

Baca juga:
3) 9 Tips Ajar Anak Puasa Penuh Sebulan Ramadan


Cara Mengatasi Helicopter Parenting

Kita sebagai ibu bapa janganlah terlalu mengongkong anak. Anak-anak kita tidak selamanya menjadi anak kecil. Sampai masanya, berikan kepercayaan kepada mereka untuk membuat keputusan sendiri.


1) Mencegah dari awal

Kurang berlegar-legar di atas kepala anak tidak bermakna kita ibu bapa yang alpa. Proses pembesaran anak-anak itulah yang penting. Semasa anak-anak masih kecil, kita lengkapkan mereka dengan kemahiran penting, Mana yang tak elok kita cegah dari kecil. Terangkan pada anak tentang baik dan buruk sesuatu perkara. Jadi, anak-anak akan menjadi lebih peka dan memikirkan ibu bapa dalam membuat sesuatu. Jangan bila dah besar baru nak larang. Melentur buluh biarlah dari rebungnya.


2) Pantau Bersama

Anak-anak sekarang terdedah kepada TV, komputer dan juga media sosial. Jangan biarkan anak terlalu ralit dengan segala jenis gajet. Sebagai ibu bapa perlulah memberi perhatian yang lebih, ambil tahu apa yang anak tonton dan cari.

Salah satu caranya adalah dengan meluangkan masa bersama-sama dengan anak. Gunakan masa ini sebagai peluang pendidikan dan pantau kandungan internet bersama-sama. Secara langsung kita dapat menerangkan kepada anak kandungan mana yang tidak sesuai dengan mereka.

Cara seperti ini lebih berkesan daripada hanya menegur anak setelah mereka dah pun habiskan masa melayari kandungan yang tidak sesuai dengan mereka.


3) Komunikasi Terbuka

Berusaha untuk mengenali anak-anak, Salah satu cara adalah dengan mengetahui dengan siapa anak-anak bersosial tetapi bukan dengan cara yang membuatkan mereka berasa seperti anda menceroboh privasi mereka. Pastikan terdapat komunikasi terbuka dan persefahaman bersama.

Contoh soalan seperti 'tadi makan dengan siapa?' menunjukkan komunikasi yang lebih terbuka. 


4) Mencuba gaya disiplin yang berbeza

Tidak semua kanak-kanak mempunyai gaya pembelajaran yang sama atau akan bertindak balas terhadap bentuk disiplin yang sama. Kanak-kanak yang berbeza memerlukan gaya keibubapaan atau parenting style yang berbeza walaupun mereka adlah adik-beradik dalam keluarga yang sama.

Jika kanak-kanak lebih suka bergaul dan cenderung untuk mendapat masalah, ibu bapa perlu memberi lebih tumpuan dan meletakkan lebih banyak had terhadap mereka.

Namun ada yang sebaliknya. Ada kanak-kanak yang terlalu berhati-hati dan sentiasa dekat dengan ibu bapa. Mungkin kita sebagai ibu bapa mahu menggalakkan mereka mengambil lebih banyak risiko.


Kesimpulan

Untuk melepaskan diri daripada keibubapaan helikopter, lukiskan garis antara membantu dan mengawal. Ia bagus untuk menjadi ibu bapa yang membantu dan menyokong selagi kita tidak melepasi garisan dan mula mengarah, atau lebih teruk lagi mengimlak, setiap langkah anak-anak kita. 

Gred rendah, kolej yang salah, ditolak daripada pasukan sukan atau temu duga kerja yang gagal tidak akan merosakkan masa depan anak-anak kita. Sebaliknya, ia adalah pengajaran hebat yang boleh dipelajari oleh anak-anak kita, dengan bimbingan dan sokongan kita. 

Menjadi ibu bapa yang mengawal bukan sahaja memberi kesan negatif kepada kesejahteraan anak, tetapi juga menyebabkan keretakan dalam hubungan ibu bapa-anak. 

Jadikan memori zaman kanak-kanak adalah memori terindah dalam fasa hidup mereka. Semoga ibu bapa dipermudahkan dalam membesar dan mendidik anak-anak. Insya Allah, anak-anak akan menjadi manusia cemerlang, beradab dan berakhlak pada masa depan.



Imej: Kredit Google


Yaya Azura

Yaya | Blogger Since 2010 | Email : yayaazura82@gmail.com

Terima kasih sudi baca. Komen membina sangat dihargai. Komen yang mengandungi 'link', menggunakan unknown profile tidak akan disiarkan. Harap maklum.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post