Kebaikan Tamar/Kurma Kering

Assalamualaikum ..

* Mengapa Wanita Hamil Perlu Makan Kurma

Kebanyakan tamar dipasarkan adalah tamar kering. Ini kerana ia lebih tahan lama dan mudah disimpan. Apakah kebaikan tamar atau lebih dikenali dengan kurma ini ?





* Ia bebas kolestrol dan mengandungi hanya sedikit lemak. Amat kaya dengan galian dan vitamin B1, B2, B3 dan B5 juga vitamin A1 dan C.


* Ia merupakan sumber protein yang tinggi.


* Ia kaya dengan potasium dan kurang sodium. Ia membantu melancarkan sistem saraf. Penyelidikan mendapati, pengambilan potasium pada takat tertentu boleh mengurangkan risiko strok. Selain itu tamar membantu merendahkan kolestrol LDL.


* Tamar membantu membaiki sitem pencernaan kerana mengandungi fiber larut dan tidak larut. Ia juga mengandungi pelbagai jenis amino asid.


* Tamar amat membantu merawat anemia kerana kandungan zat besinya amat tinggi. Justeru, ia amat sesuai dimakan oleh wanita hamil untuk menambah darah.


* Tamar mengandungi fluorin (dalam bentuk sebatian flourida) yang melambatkan kerosakan gigi.


* Tamar adalah sumber tenaga yang amat baik kerana mengandungi gula semulajadi seperti glukosa, sukros, dan fruktos. Tamar berkalori rendah, justeru amat sesuai bagi golongan yang mementingkan kesihatan.















.

Terima kasih sudi baca. Komen membina sangat dihargai. Komen yang mengandungi 'link', menggunakan unknown profile tidak akan disiarkan. Harap maklum.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post