Ayah, Abah, Papa, Daddy, Baba, Walit...

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari.. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayah lah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita.. Tp tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah yang selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?

Saat kita sakir atau demam
, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!". Tapi tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!".. Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yg sangat berharga.

Saat kita sudah dipercayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya... Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa, ayah telah mghantar kita ke
sekolah tau kolej untuk belajar..

Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi, tanpa menolak, beliau memenuhinya.. Saat kamu berjaya.. Ayah adalah org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu.. Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah.. Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya.. Dan akhirnya.. Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya.. ayahpun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu, bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia.. Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik.. Bahagiakanlah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang utk menjenguk.. Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..

(sebarkan jika kita sayang kepada ayah kita)


Ɩ♥ѵӗ U ayah ({})♥

* mungkin ramai yang tidak kisah akan kasih sayang seorang ayah ataupun redhanya... saat kita exam, adakah kita akan meminta ayah mendoakan kita. kebanyakannya akan meminta doa seorang ibu.

* sedalam dalam hati ayah, ada perasaan mahu melakukan yang terbaik untuk ahli keluarganya.

* answer me, siapa lelaki terbaik yang pernah hidup dalam hidup kalian? yang sanggup berkorban duit, sanggup melukakan dirinya untuk kalian...♥

 

(sebarkan jika kita sayang kepada ayah, papa, daddy, abah kita – sekiranya masih ada L)

 


Semoga ayah ditempatkan bersama dengan golongan orang-orang yang beriman dan mulia disisi Allah terutamanya Rasulullah S.W.T.



4 Comments

Terima kasih sudi baca. Komen membina sangat dihargai. Komen yang mengandungi 'link', menggunakan unknown profile tidak akan disiarkan. Harap maklum.

  1. Just love whoever important while they are alive.

    ReplyDelete
  2. syahdunya..sedih pulak.
    begitu besar pengorbanan seorang ayah kan..

    ReplyDelete
  3. sedih baca...ayah sy hanya sempat hantar sy sampai ke universiti je..tp x sempat tgk sy balik dengan kejayaan.. ;(

    sygi ayah anda selagi boleh...

    ReplyDelete
Post a Comment
Previous Post Next Post