Assalamualaikum ...


Kejahilan meracun diri sendiri

Seorang wanita tiba-tiba mati dengan tidak disa...ngka-sangka dengan tanda-tanda pendarahan dari telinga, hidung, mulut & mata. Selepas bedah siasat awal ia disahkan bahawa kematian disebabkan keracunan arsenik.

Dari manakah arsenik yang datang?

Polis melancarkan siasatan secara mendalam dan meluas. Seorang profesor institusi perubatan telah dijemput untuk datang membantu menyelesaikan kes itu.

Profesor dengan berhati-hati melihat kandungan dari < h. Dalam kurang dari setengah jam, misteri itu dapat diselesaikan.

Profesor itu berkata: 'simati tidak membunuh diri atau dibunuh, beliau meninggal dunia akibat kemalangan dari kejahilan!'

Semua orang hairan, mengapa kematian akibat kemalangan dari kejahilan?

Profesor itu menjelaskan: 'arsenik dihasilkan dalam perut si mati.' Si mati yang mengamalkan pengambilan Vitamin C setiap hari, yang dengan sendirinya tidak menjadi masalah.

Masalahnya ialah bahawa dia makan sebahagian besar udang semasa makan malam. Makan udang tidak mendatangkan masalah dan tiada apa yang berlaku kepada keluarganya walaupun mereka telah sama-sama udang. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama si mati juga mengambil vitamin C ', itulah yang mendatangkan masalah!

Penyelidik di University of Chicago di Amerika Syarikat, mendapati selepas melalui uji kaji, makanan yang seperti kekerang lembut (shell) mengandungi kepekatan yang lebih tinggi lima sebatian arsenik kalium.

Makanan itu segar dengan sendirinya tidak mempunyai kesan toksik terhadap tubuh manusia.

Walau bagaimanapun, dalam mengambil vitamin C, tindak balas kimia berlaku dan asal unsur-unsur bukan toksik berubah kepada unsur-unsur toksik.

Keracunan arsenik mempunyai peranan magma dan boleh menyebabkan kelumpuhan kepada saluran darah yang kecil. Oleh itu, orang yang mati akibat keracunan arsenik akan menunjukkan tanda-tanda pendarahan dari telinga, hidung, mulut & mata. Oleh itu sebagai langkah berjaga-jaga, JANGAN makan udang apabila mengambil vitamin C '.



dah lama tau tentang pantang nie...cuma ada masanya terlupa...pagi kelmarin yaya mkn vitamin C...tengah hari lunch dgn udang size sederhana (10ekor !) tp syukur alhamdulillah masih panjang umur...cuma ada rasa pening kepala sampai ke malam ... berlanjutan sampai esoknya...tapi still tak terlintas sakit kepala nie mungkin kerana Vitamin C + udang ! sampai la yaya terbaca artikel nie lagi sekali hari nie kat FB... mungkin yaya minum air masak yg banyak membantu meneutralkan toksik dalam badan...(kesimpulan sendiri..)

nampak gayanya lepas nie yaya kena pantang udang dah sebab setiap hari ambil vitamin C dan B Complex...



pssttt....teringin nak makan vitamin E ..tapi apa kan daya ahkak mu ini merancang untuk preggy....dan info tambahan untuk korang vitamin E tak boleh diambil bg mereka yg merancang untuk mengandung ataupun di awal kehamilan sebab kadar antioksidan yang agak tinggi..dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.
jd kesimpulannya :

1) jgn makan udang sekiranya mengambil vitamin C !


2) jgn ambil vitamin E sekiranya merancang utk hamil ataupun dah hamil !







EDIT :

Arsenik. Arsenik ni jika diperhatikan di periodic table bawah ni, ianya berada pada group yang ke 15. Maksudnya Arsenik ni merupakan sejenis element.

Seperti apa yang kita pelajari pada Kimia di tingkatan 4, pengertian elament ialah;

An element or chemical element is the simplest form of matter in that it cannot be further broken down using any chemical means.



Maksudnya, Arsenik merupakan sejenis element.Element tidak boleh terbentuk oleh dua benda ataupun lebih, kerana iannya telah pun berada dalam bentuk yang paling ringkas.

Sama jugalah dengan emas iaitu aurum. Emas tidak akan terbentuk oleh gabungan dua bahan atau lebih. Manatahu lepas ni keluar pula artikel keracunan emas gara-gara makan Ayam panggang dan Vitamin  C. Siapa tahu kan. :)
sumber : http://busuk.org/ping/view/78098



banyak fakta pulak kan...mana satu boleh percaya ntah...tp dah ada kekeliruan macam nie...hati hati sajalah bila makan udang dan vitamin C...